HAM present al projecte d’innovació Core LNGas Hive al Port de Barcelona
HAM posa en marxa una unitat mòbil per subministrar gas a un generador elèctric
Grup HAM ha posat en marxa una unitat mòbil per al subministrament de gas al Port de Barcelona, amb la finalitat d’alimentar un generador elèctric que alhora alimentarà els vaixells que estiguin amarrats.
L´equip de subministrament pertany al projecte Core LNGas Hive, projecte finançat per la Unió Europea mitjançant els fons CEF (Connecting Europe Facility), liderat per Ports de l´Estat i coordinat per ENAGAS i Jordi Vila, cap de medi ambient del Port de Barcelona.
Aquest projecte de subministrament elèctric a vaixells és un dels quatre projectes del Port de Barcelona, englobats dins d’un projecte més gran, amb la participació de la majoria dels ports d’Espanya. El conjunt d‟aquests projectes d‟innovació té la finalitat de reduir les emissions de gasos d‟efecte hivernacle.
L’objecte del Projecte Core LNGas Hive, al Port de Barcelona, inclou el disseny, la construcció i la posada en marxa d’una unitat mòbil que subministri gas a un generador elèctric, el qual dotarà d’energia els vaixells que estiguin amarrats a la zona portuària. D’aquesta manera, les emissions generades per aquest sistema aconseguiran reduir en gran part les emissions generades pels vaixells quan s’autogeneren la seva electricitat. L’estudi determinarà el nivell d’emissions generat i la repercussió que tindrà a la zona, ja que el Port és un dels principals focus de contaminació pel gran volum de mercaderies que mou diàriament.
La planta de gas natural liquat de HAM conté dos tancs de GNL, que s’encarreguen de l’emmagatzematge i la gasificació, instal·lats dins d’un contenidor de 40 peus que viatjarà a bord entre ports i es carregarà i descarregarà d’una manera molt senzilla. La mobilitat és un factor determinant, ja que el projecte està dividit en tres zones geogràfiques diferents com Barcelona, Tenerife i Vigo. Els equips han de ser fàcilment desmuntables i transportables per a la seva posada en funcionament a la següent destinació. La planta compta amb un motor generador de gas, construït per Siemens i certificat per Bureau Veritas per a ús marí.
La prova pilot del funcionament de la planta de GNL s’ha dut a terme amb l’embarcació L’Audace que pertany a la naviliera Flota Líneas Suardíaz, que realitza la ruta des de Barcelona fins a les illes Canàries (Las Palmas i Santa Cruz de Tenerife). S’estima que durant l’escala de l’embarcació al port de Barcelona, que dura aproximadament mitja hora, la càrrega elèctrica GNL evitaria l’emissió a l’atmosfera de 27 quilograms de NOx (òxids de nitrogens).
A la presentació de la unitat mòbil, dissenyada, construïda i posada en marxa per Grupo HAM, hi ha estat present Antonio Murugó, director general de la companyia, acompanyat d’Albert Casasin, director del projecte; Judith Gómez, tècnic naval i Eduard Vidal, enginyer i project manager d’un altre dels projectes de CORE LNGas Hive.
També hi van ser presents el director general del Port de Barcelona, José Antonio Carbonell; el director de Logística i Comercial d’Enagás, Fernando Impost; el president de Suardíaz, Juan Riva; l’assessor executiu del director general d’Enginy Bussines Siemens, José M. Bilbao; el director tècnic de Ports de l’Estat, Álvaro Rodríguez i el cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila.
Durant els mesos següents es donarà continuïtat al projecte als ports de Tenerife i Vigo.